MY Labels

1 Malaysia (11) 18 SX (13) Aaron Aziz (2) Abby Abadi (6) Aduan Rakyat (6) AIM (2) Air Kencing Tikus (1) Airasia (3) Aishwarya Rai (1) Aizdean (1) Akedemi Fantasia (19) Akta 118 (3) Aminulrasyid Amzah (1) Ammar Alfian Aziz (1) Anak Artis (6) Anang Hermansyah (1) Anugerah Bintang Popular (6) Anugerah Malaysia (43) Anwar Ibrahim (26) Ariel Peterpan (1) Ariff Alfian Rosli (1) Artis Bertudung (6) Artis Bertunang (6) Artis seksi (6) Awal Ashaari (1) Aznah Jamil (1) Barisan Nasional (2) Bersih (4) Blog For FT (2) Blogger (1) BN Youth Volunteers 2012 (3) Boycott Google (1) Buang Bayi (8) Cara Membuat Blog (1) Cerpen Dan Puisi (7) cinta (1) Cuepacs (1) Cut Tari (1) Dalam Negeri (327) Datuk Sosilawati (1) Digi (3) Duda (1) Ekonomi (19) Erra Fazira (1) Euro 2012 (1) Facebook (5) Fafau (1) Fahrin Ahmad (3) Farau (1) Fasha Sandha (4) Felda (1) Fesyen Artist (18) Gambar Artis Cun (52) Gambar Baby Artis (3) Gambar Bulan Madu (1) Gambar Pelik (14) Gangnam Style (1) Georgetown (1) Gerakan Belia 4B (4) Gossip Panas (364) Harga Minyak (3) Hari Belia Negara (1) Hiburan (455) Ibu (2) Influenza H1N1 (9) ISA (3) Islam (5) Isu Gay (16) Isu Mak Nyah (13) Isu Pelacur (2) Isu Pengkid (6) Isu Semasa (216) IT Computer (4) Japan Tsunami (2) Jawatan Kosong (125) Jus Diet Mate 5 (2) K-pop (1) Kakitangan Kerajaan (13) Kemalangan Jalanraya (1) Keputusan Vote (15) Kerajaan Malaysia (42) Kes Benjy (2) Kes Bunuh (4) Kes Dadah (2) Kes Khalwat (6) Kes Liwat (3) Kes Penceraian Artis (36) Kes Penderaan (1) Kes Polis (122) Kes Rogol (9) Kesihatan (37) Khunsa (1) Kris Dayanti (2) Kuching (2) Kuih Kapit (1) Lady Gaga (2) Lahad Datu (4) Laser Cik Gayah Kebaya (25) Lawak (6) Layan Album (13) Layan Drama (17) Layan Filem (24) Layan Taufan (8) Lelaki (2) Luar Negara (361) Luna Maya (2) Maksiat (2) Mania Astro (2) Marshanda (1) Mat Rempit (3) Mawi (3) Melodi Tv3 (5) Meninggal Dunia (8) Mentor (12) Mface (1) Michael Jackson (4) Mizz Nina (2) My Starz LG (4) Nafkah (1) Najib Razak (9) Nak Kurus (1) Neelofa (3) Nick Pitera (1) Nik Aziz Nik Mat (1) Nora Danish (2) Nuklear (2) Nur Fazura (1) OIAM (16) Orang Terkaya di Malaysia (2) Pakatan Rakyat (19) Palestine Gaza (9) PAS (3) Pelaburan SwissCash (1) Penang (12) Pendidikan (5) Pengetahuan (102) Pengganas Sulu (4) Pengurusan Kewangan (3) Perhimpunan Oren (1) Perkahwinan Artis (34) Personal (54) Perspektif Islam (33) Pewaris (2) Piala FA (1) PKR (2) Politik (177) Prihal Artis (243) Profile Artis (7) Projek Perumahan Terbengkalai (3) Promosi (31) Proton Inspira (1) PRU 13 (4) PTPTN (2) Pusat Inovasi (3) Putrajaya (7) Ramadhan (5) Resepi Masakan (4) Rita Rudaini (2) Rosmah Mansor (1) Rossa (1) Rozita Che Wan (12) Rumah Urut (1) Saiful Bukhari (1) Saman (13) Sarawak (1) Shila Amzah (2) Simplysiti (10) Siti Nurhaliza (88) Sukan (23) Sumpah Laknat (1) Syabas (1) Syawal (2) Tabung Amal (1) Tanah Runtuh (2) Teater (1) Teka Wajah Artis (6) Telur Tiruan (1) Tips Diet (8) TOP SUPERB BLOGGER (9) Tun Mahathir (33) TV 3 (9) Ubat Kuat (1) UMNO (17) Uncle Seekers (1) Video Pilihan (31) Video Seks (6) Wardina (3) World Cup 2010 (1) Yasmin Ahmad (9) Youtube (12) Ziana Zain (6)


SELAMAT DATANG KE BLOG FIQ ONLINE.
www.fiq-life.blogspot.com



Parti mana yang akan Menang Besar PRU 13?

03 August, 2009

Ibu pilih kasih terhadap anak-anak nya.




Membeza-bezakan Kasih Sayang Antara Anak-anak SEORANG anak pasti menyedari diri mereka kurang disayangi ibubapa berbanding adik beradik lain. Situasi tersebut amat melukakan hati mereka kerana diperlakukan sebegitu oleh ibubapa sendiri. Melalui layanan, perhatian, kasih sayang, kehendak yang dituruti, anak-anak tahu samada mereka disayangi samada lebih ataupun kurang daripada adik beradik mereka yang lain.

Agama tidak membenarkan ibu bapa membeza-bezakan kasih sayang terhadap anak-anak sebaliknya mereka bertanggungjawab mendidik dan memberi sesuatu kepada setiap anak dengan adil dan samarata.

Ramai ibu bapa melakukan kesilapan terhadap anak-anak dengan membeza - bezakan kasih sayang terhadap mereka. Perbezaan kasih sayang ini biasanya dibuat atas dasar kecantikan paras, kepandaian dan kepintaran, kesempurnaan fizikal dan mental, kerajinan dan pelbagai kelebihan lain yang mungkin tidak ada pada diri anak-anak yang lain.

Anak-anak yang menjadi mangsa perbezaan kasih sayang biasanya berasa kehilangan tempat berpaut, tempat perlindungan dan rasa tidak diperlukan lagi dalam sesebuah keluarga. Mereka sentiasa memendam rasa dan sering memikirkan tentang kekurangan diri di samping tertanya-tanya sebab-sebab yang membuatkan ibu bapa tidak menyayangi mereka. Anak-anak yang diperlakukan sedemikian akan cuba melakukan sesuatu untuk menarik perhatian ibu bapa mereka. Malangnya setiap tindakan yang dilakukan oleh si anak sering dianggap tidak kena oleh
ibu bapa mereka.

Sebaliknya bagi anak-anak yang mendapat kasih sayang daripada ibu bapa pula akan merasakan diri mereka disayangi. Anak-anak yang merasakan dirinya dilebihkan mungkin bangga dan ego, manakala anak yang kurang mendapat kasih sayang akan berasa iri hati, dengki, rendah diri, benci dan dendam terhadap adik-beradik yang lain termasuk ibu bapa itu sendiri. Permusuhan mungkin akan timbul disebabkan tidak ada penyatuan dan persesuaian jiwa antara adik- baradik seperti menyakiti adik-beradik yang lain, menyorok atau mengoyakkan buku atau pakaian, menuduh orang lain membuat kesilapan yang dilakukannya atau seumpamanya yang boleh menimbulkan kemarahan ibu bapa.

Anak-anak yang meningkat remaja sering menjadi terlalu sensitif dan mempunyai sifat ingin membebaskan diri sekiranya menghadapi tekanan dalam diri mereka. Apabila mereka merasakan diri mereka tidak dikasihi seperti adik-beradik yang lain, mereka cepat membuat penafsiran yang diri mereka tidak diperlukan dan dihargai oleh ibu bapa mereka. Lantaran itu terdapat kecenderungan untuk si anak mengambil tindakan membebaskan diri daripada ibu bapa mereka sama ada keluar dari rumah tanpa pengetahuan ibu bapa atau meninggalkan keluarga untuk mencari kehidupan lain yang dirasakan dapat memberikan ketenangan jiwa kepadanya.

Keadaan anak-anak yang hidup di luar kawalan ibu bapa itu ditakuti akan membawa kepada penyelewengan yang lebih teruk ke arah kerosakan dan kemusnahan yang lebih mencemaskan pada masa depan. Kemungkinan besar jika tidak ditangani dengan sebaik-baiknya mereka akan terjebak ke dalam gejala-gejala buruk seperti menghisap dadah, meminum arak dan lain-lain perbuatan salah laku hingga ke peringkat jenayah.

Sekiranya yang menjadi mangsa perbezaan kasih sayang adalah anak gadis, kerap terjadi keadaan seperti mereka akan mengambil sesuatu tindakan yang agak nekad dengan meninggalkan rumah dan memilih untuk tinggal bersama rakan-rakan, lari dari sekolah, bekerja di tempat- tempat yang tidak sepatutnya pada usia yang terlalu muda dan sebagainya.

Sementara itu, bagi anak-anak yang mendapat kasih sayang yang lebih daripada ibu bapa juga mereka tidak terlepas daripada kesan-kesan negatif yang sering mempengaruhi kehidupan mereka. Selain menjadi manja, suka mengadu dan kurang rasa hormat terhadap adik-beradik yang lain, anak-anak yang mendapat kasih sayang seperti ini kerap kali mempamerkan sikap negatif seperti suka berbangga, ego dan riak, tinggi diri, suka berhias, minat kepada peralatan mewah dan seumpamanya. Sifat-sifat ini di antara lain timbul kerana tindak- tanduk ibu bapa yang memberi layanan yang agak berat sebelah di antara anak-anak mereka.

Ibu bapa harus sedar, kehadiran anak-anak adalah sebagai aset yang perlu dijaga sebaik-baiknya agar mendapat pulangan yang baik apabila mereka tiada lagi di dunia ini. Anak-anak perlu dididik secara sama rata dan dengan penuh kasih sayang. Sikap adil yang ditunjukkan oleh
ibu bapa dalam memberi kasih sayang kepada anak-anak mereka akan membuahkan hasil yang baik. Keadilan yang dipaparkan akan membuka ruang kepada kehidupan sekeluarga yang akan dipenuhi dengan kasih sayang, hormat- menghormati dan sayang-menyayangi.

Untuk mengelakkan sebarang kesan negatif yang mungkin timbul hasil daripada perbezaan layanan antara anak-anak, berikut diperturunkan langkah-langkah positif yang perlu diambil:

Agama menegah ibubapa mengamalkan perbuatan membeza-bezakan kasih sayang di antara anak-anak mereka.

Ibubapa harus menyedari bahawa anak-anak mempunyai perasaan, berjiwa halus, emosi, bisikan kalbu dan curahan nurani. Belajar selami hati dan perasaan mereka ini.

Yakini benar-benar bahawa anak-anak anda adalah unik. Yang cantik adalah unik dan yang hodoh juga adalah unik. Yang pandai adalah unik dan yang kurang menyinar pun adalah unik. Belai dan bangunkanlah ciri- ciri keunikan anak-anak anda itu.

Ibubapa harus bijak untuk melihat dan mengenalpasti potensi yang ada dalam diri anak-anak. Ramai ibubapa hanya mampu melihat potensi lahiriah sahaja. Banyak lagi potensi yang tidak sedia terjelma mempunyai ribuan kemungkinan akan terserlah pada suatu masa nanti. Ibu bapa harus memainkan peranan membantu menyerlahkan potensi anak-anak itu.

Ingatlah bahawa sebarang kesilapan walau sekecil mana pun akan mempunyai kesan dan padah yang tidak mungkin dapat dibayangkan. Sesungguhnya anda melakukan sesuatu kezaliman seandainya ini berlaku ke atas anak anda. Penyesalan pada hari muka tidak ada ertinya lagi.





p/s : kadang-kadang terasa ibu aku pilih kasih sayang di antara anak-anak yang lain tetapi aku redha dan sabar saje apa yang ibu pilih. kalau itu yang membuat ibu gembira, aku tumpang gembira. apa yang penting, aku mahu melihat ibu gembira selalu.

21 comments:

Anonymous said...

alangkah indahnye klu bnda2 mcm ni d siarkan kat tv ke..mne2 ke..ekceli, mak sye pun slalu pilih kasih antara sye ngn adik radik yg lain..mungkin d sbbkan sye ni hodoh+gemuk+hitam..sye sering di pinggirkan..bila sye cuba nk luahka ape yg sye rase, mak sye sllau ckp sye anak derhaka, sial, dan mcm2 lagi..sye rse hidup sye sunyi sgt..kat luar org mengata, blk rumah pun sme..bila gaduh ngn mak, mak slalu ungkitkan psl rupa paras sye, tubuh badan sye,dia ckp sye mcm anjing..anak derhaka.adil ke cmtu??anak derhaka ke sye ni???

Anonymous said...

Thnx atas perkongsian ini. Kadang2 betul ape saye rase. Ketika saye memanggil ibu, tidak diendah. tetapi jika anak kesayangan ibu, memanggil ibu, disahut dengan penuh mesra. Nasib masih ade ingatan saye bahawa tanpe ibu bapa, siapalah saya. saya cuba bertahan selagi iman di dada. Tidak akan saya pikirkan ape2 yang di luar kewarasan selagi saye tahu membezakan itu ibu saya. Ynag mengandungkan saya 9bulan. Yng penat menjaaga saya dr kecil. Tetapi selalunya sgt ketara jika dia mem\benci. Nauzubillah. Semoga saya sentiasa dlm keadaan waras.

khaleeda :) said...

kadang2 ,mereka sendiri tak sedar ..

Anonymous said...

Salam, saya pun ade dlm situasi mcm ni.saya nih ikut je ckp mak.dia soh buat keje tu,keje ni.tapi adik beradik saye yg lain mesti boleh relax.saya mcm diperlakukan sbg anak tiri.astarghfirallah.saya tau,saya tak patut ckp mcm ni,tapi dkt sini je saya nk luahkan perasaan.mak saya selalu pandang rendah dkt saya.tapi,kalau kakak saya..siap nk gelak2 lagi,ajak gi jln..saya??SELALU suruh buat keje rumah..kenape tak pernah marah kakak saya yg tak buat keje tu??kenape biar dia relax dan sye bertungkus lumus kemas rumah?ya Allah,saya selalu nangis dlm bilik air sorang2.tapi,saya taknaklah jadi salah seorang yg lari dri umah, tu gila namanya.but still,sedih duduk rumah sendiri.

Anonymous said...

uwaaaaa...ingtkn sy sorg jer yg rase cmni..skrg ni tngh gaduh dgn mak..langsung tak nak cakap dgn saya..puncenye sebab saya terlepas cakap meluahkn rase x puas hati sebb asyik saya saje yg kena buat keje dan anak kesayangan die, merangkap abang saya tu sedap jer tido..abg saya tu kalau buat ape pun, mak xpenah marah..tp kalau sy,salah skit pun rase macam buat salah besar..bukanla saya benci kat abang saya, tapi layanan mak tu yg saya x puas hati..saya ni ank bongsu dan anak prmpuan sorang..kalau org lain tanya,mesti diorg cakap saya ni ank manja..rase nk gelak bile diorg ckp mcm tu..manje pekebendenye..x taula nape mak benci sgt dgn sya ni..

pendrive kaler purple.blogspot.com said...

salam..hmm kdg-2 parents nim xsedar yg dorang nim pilih kasih... satu lagi, dah ade anak yg dye xsuke dye banding-2 kan pulak dgn anak org lain...

aida said...

sy x tau ape kurangnye sy nie,sy jauh lebih bijak dri abg, sy jauh lebih penurut, sopan, x lawan ibu bapa, n buat apa saja yang disuruh. cakap dengan ibubapa pun x penah kasar. tapi kenapa!!!!!!!! abang yang dijadikan intan payung, raja.. ibu langsung x bagi satu sen! pun kt sy tpi sering berhabis ratusan duit bila kluar dengan abg. sy benci dan dendam dengan ibu dan abang tapi x pernah sy tunjukkan.. sy hanya sygkan ayah sy.. perbezaan yg dilakukan ibu lebih sjuta klau nk listkan. buruk sgt ke sy nie, kadang-kadang penah tepikir nak rosakkan diri sendiri

L.O.V.E.P-QaH said...

Mmg ade ssetengah ibu yg pilih kasih..mcm dlm family saya sniri, dari dulu diajar, org dewasa dan anak sulung sentiasa betul..Kadang2 klau kita tgk, ada je org tua yg buat silap, xkan kita x blh tegur? Pastu, dlm adik beradik, slalu mak suruh saya yg mintak maaf dan mengalah, sedangkan dlm ssetengah situasai dah jelas saya di pihak benar..xkan anak sulung x perlu mintak maaf dgn adik klau buat salah?? x faham...kadang2 rasa x puas hati, tp bila fikir balik, rasa dosa anggap mcm tu...so sabar je la...

Anonymous said...

hurmm,,sedih sangat bila kita diperlakukan mcm ni..mgkn allah syg kita,sbb 2 dia bg ujian ni,,sy pn alami prkra yg sama,sy ank bongsu...sy sllu je t'pinggir,,adk bradik yg mak syg sllu je hina sy..sy sbr je,m0h0n 2han bka aty mak nga di0rang..

Anonymous said...

Aq pn sama . Aq pn anak bngsu .. Tp aq da ta blh tahan da klau sume salah letak kt aq .

Anonymous said...

Naseb aq ngn korng sume tada beza pn . Dlo masa arwah ayah aq ada dea je baking aq . Mak aq mmg sah2 la baking abg aq . Aq ta kesah klau depa tho na marah aq . Tp ta pyh la pkol2 , maki2 . Aq trasa . Knp ? Tada prasaan sngat kea aq ny ? Diorang bt salah ta nmpak . Aq bt salah nmpak sedia . Klau na adq2 jd baek , yg abg tho pn ta pyh lahh na bt jahad dlo . Klau da diorng bt jahad . Diorng ingad adq2 ni na jd baek kea ha ? Soryy tho say lahh . Btw , kdg2 aq bnci dekat abg aq sndri . Thanx abg bt adq mcm ni .

Anonymous said...

Zaman kecil aku dipinggirkan oleh mak aku sendiri.Semua yg aku buat,salah di depan mata dia.mak selalu marah,selalu pukul,selalu rendah2kan keupayaan aku.masa aku umur 5-6thn aku penah bagi surat kat mak aku.aku tulis mak x sayang kat aku,mak lebih2kan adik.lepas mak aku baca,dia perli2 aku depan adik aku.mak aku cakap "eh dia anak aku,memang la aku syg,"aku x faham kenapa mak aku benci sangat kat aku.mak aku x penah pun peluk aku atau cium aku.bila aku dh kerja,barulah mak aku terhegeh nak peluk cium aku.kadang2 aku rasa geli.dalam hati aku kata"eh nape mak aku cium aku,mak aku bukan sayang kat aku pun,"sampai sekarang aku rasa kasih sayang mak aku tu palsu.

Anonymous said...

Aku pun sama..aku anak sulong..dr kecil mak abah minta tolong arwah opah jaga aku sementara menunggu mak abah balik kerja..aku cucu sulong..aku manja dgn arwah opah dan arwah atok sebelah abab..aku rs dunia ni mcm syurga bila bersama mereka..tp arwah tok sebelah mak mmg tak suka aku rapat dengan arwah opah n arwah atok..mak bapa sedara sebelah mak pun tak suka aku..aku tak faham kenapa?mak aku garang jd aku p rumah orang lain ms kecil dlu duduk diam sj..itu abah aku bgtau..keluarga mak aku hina aku hodoh gemok dan bodoh..aku dibandingkan dgn sepupu yg sebaya dgn aku..cantik kaya pandai..aku rs sedih dan selalu menangis dlm hati..aku benci balik kampung mak aku..tapi aku kuatkan hati..dgn izin Allah swt..kini aku merupakan seorang guru siswazah alhamdulilah rezeki aku bertambah kerana memiliki 2 buah rumah dan 1 kenderaan aku sendiri..aku kirimkan sebulan rm400 utk mak abah..namun adik2 lebih hebat drp aku..seorang pensyarah dan seorang bakal doktor..tp dr kecil mak selalu lebihkan adik aku yg kedua kerana jarak umur kami dekat drp adik nombor 3..mmg aku tak nafikan mula2 rs marah geram benci dengki..tp bila aku semakin meningkat remaja..akhirnya aku terpaksa telan..mmg aku bukan anak kebanggaan keluarga seperti 2 org adik aku..saat inii hanya kecewa da sedih yg ada di hati..hasad dengki dh hilang sb tak guna semua perasaan tu sb mak tetap akan menangkan adik nombor 2 aku..dan aku selalu menjadi mangsa fitnah adik nombor 2 aku sehingga kini..paling sedih apabila kini abah dan adik nombor 3 dh percaya akan fitnah fitnah drp adik nombor 2 aku..aku dihina diperli dlm fb..tp aku tetap diam dan cuba sabar sb hormat mak abah sb mak akan marah aku kalo aku marah adik aku yg kedua walaupun dia yg bersalah...aku rs surrender..aku dh jarang balik rumah mak aku..aku tak tau apa lagi mak akunak..aku terpaksa beli sebuah rumah teres sederhana dan letak nama mak..aku terpaksa tunaikan hasrat mak walaupun suami aku menyumbang rm30000 untuk aksesori tambahan rumah aku..aku tau suami aku pun terguris..adik nombor 2 aku mmg tak hormat suami aku..tak tau dan tak faham apa salah kami..sb tu aku n suami nekad beli rumah baru..mak abah pesan minta aku naik keta baru suami aku dan suami naik keta aku bila p kerja..tp aku tak mau sb aku selesa naik keta aku yg kecil tu..adik nombor 2 aku mmg dapat keta idaman cap oversea 2 biji tajaan abah aku..bulan2 dia n abah bayo..aku tak dengki pun..Alhamdulillah rezeki masing2..takpala andai ini nasib aku..aku cuba sabaq utk mak abah..malaha doa aku supaya Allah swt jg adik2 aku utk kebahagiaan mak abah aku..biarla aku tak wujud pun takpa asal depa semua bahagia..kini aku dh betul2 tawar hati..aku bagai sebatang kara..susah senang hanya suami di sisi alhamdulilah. .doaku agar jodoh kami bahagia dalam susah dan senang hingga ke syurga Allah swt amin dan aku kini menumpang kasih dgn keluarga sebelah suami aku..cuma aku tetap org luar..aku doakan semoga aku dapat pergi dengan aman da beriman ketika berjumpa Allah swt amin

Anonymous said...

ya allah mmng sedih rasanya bila kita berada di stuasi mcm nih ..
yg dipilih kasih msti paham mcm mna perasaannya kan ... kdg2 rasa tertekan bila rasa mcm nih... hati saya sakit ,terluka ... allah je mngthui semuanya ...
kdg2 saya tgur bnda yg x sptutnya dibuat oleh adik bradik lain , saya kna maki balik saya kna marah balik ... mcm solat , salahke saya paksa abg2 saya solat ? last2 saya kna mrah .. mngis saya .. sedih dgn dunia akhir zaman ..ya allah :(

Anonymous said...

Yup sedih kan. Mmg tak adil kdg2 mak nie. Benda yg betul kita buat, semua tak kena. benda yg salah adik buat, mak kata 'Takpa, adik tak sengaja' kalau kita? mne tak kena pukul org makinya. T.T Tp InshaAllah setiap benda jadi ada hikmah. Maybe suatu hri nnt kita akan jadi org yg akan jaga mak ayah bila dah tua. Kita tgk je sanggup ke anak KESAYANGAN mak tu akan cuci berak mak, urus makan tidur mak :) sabar je lah ;) SYa suka pegi skolah sbb sye rase smua cikgu syg sye. kalau kat rumah, hmmm

Anonymous said...

Sesungguhnya, mereka (ibu bapa) tidak menyedari apa yg mereka lakukan. susah utk berlaku adil utk kesemua anak mereka. lebihkan sini, sana terasa. sy sebagai seorang anak selalu 'terasa' tetapi apa yg selalu dilakukan, muhasabah diri, fikir positive dan syukur selagi ibu bapa masih sayangkan kita. kadang2 mereka tidak tahu apa yg mereka lakukan menyinggung hati anak yg lain. sentiasa memaafkan mereka dan adik beradik. InshaAllah ada hikmah disebalik semua ini. Amin.

Anonymous said...

sama seperti apa yg saya rasa. nasib kite serupa. kdg2 timbul rasa sedih dan pkir buat ap aku amek berat pasal ibu sebab aku bkn anak ksayangan yg selalu die lebihkan tgklah nanti anak ksayangan die igt tak die bila dah bjaya tapi kmudian pkir dia ibu redhalah kerna pengorbanan die sgt besar buat baiklah maafkanlah kerana kalau Allah mahu balas kbaikan kite pada ibu apalah sgt silap ibu itu terlalu kecil

Anonymous said...

Sedari kecil sering dipinggirkan hanya kerana kurang paras rupa dibandingkan kakak..akhirnya pelajaran mengubah segalanya..anak yang dipanggil sial,babi celaka ini lah yang membiayai bil prubatan n pblanjaan bulanan mak..saya merantau jauh dari kg halaman..hkmah ada pada setiap ktentuannya..tapi mak akan telefon jg jika lewat msuk duit ke akaunnye..rasa mcm diprgunakan..tapi siapalah yang mmpu mmbalas jasa melahrkan kita..pengajarnnya x mahu pilih kasih pd ank2ank saya..pedihh..

strikerniz0000 said...

Sy anak kedua dan sy xnk bnde2 ni berulang pd anak2 sy nnti.. ini pengajaran hidup kpd sy.. sdih bile memikirkan layanan ibu bapa trhadap kami adik beradik.. kakak dan adik2 sering dpt sesuatu yg lebih.. tp sy, kdg2 nk dpt sesuatu tu cukup ssh.. sbr sje lah.. dari segi kerja2 rumah sy amat trkilan kerana sbnyk mne pn krja yg dibuat, mereka mcm x nmpk.. tp bila adik2 lain buat wlauwpn sikit, mereka lbh ksiankn mereka.. kdg2 trkilan, bila dah lama x balik rumah, sy bru je jejak kaki ke dlm rumah, arahan untuk buat kje rumah dah diberikan, x smpat nk rehat x smpat nk duduk, lebih mnyakitkan, bila adik2 lain balik, sehari suntuk mereka dpt berehat.. sedih hati ni dgn sikap ibu dan ayah..... dari segi pelajaran, sy x de la sepandai adik beradik sy, tp mereka lebih menyebut2 tntang kejayaan mereka, tp kejayaan sy, x pnah wlwpn skli dlm hidup sy mndengar ibu ayah sy puji trhadap kejayaan sy.. wlwpn x sebesar kjayaan adik bradik lain.. perasaan hampa x dpt nk digmbarkn.. tp sy ttp percaya pd 1 kata2, anak kedua akan lebih berjaya dr anak2 yg lain.

Anonymous said...

Sama seperti saya. Muka saya hodoh, berjerawat, hitam dan gemuk. Dan mereka menganggap saya seperti orang lain dah bukan anak sendiri. Maklumlah, kakak saya seorang yang cantik dan adik saya pula Handsome. Malangnya saya seorang sahaja yang hodoh. Tiap hari mereka menyuruh saya pelbagai benda. Sedangkan kakak saya hanya berehat. Mereka memperlakukan saya seperti pembantu.Apa yang saya minta, selalu tak tercapai. Saya hanya memakai barang second hand daripada kakak saya seperti telefon bimbit nya yang rosak. Saya terpaksa mengumpul duit sendiri untuk membaikinya manakala kakak saya dibeli telefon lain. Mak saya selalu cakap saya anak derhaka, sial! Saya tak tau apa salah saya.

Anonymous said...

mak saya selalu maki saya .dia ckp sy bodoh bebal.pas tu ckp muka cam katak puru .mak sy myesal lahirkan sy.dia ckp knape dia x bunuh sy . mase kecil




Fiq OnlinE Story

Click Here

Photobucket